Gruodį
dalyvavau Instagram vykusiuose kalėdiniuose knygų mainuose. Jų metu gavau
nemenką lobį, iš kurio šįkart ir nusigriebiau vieną knygą (pas mane taip būna
retai, nes biblioteka, aš ateinu).
Knygos
veiksmas vyksta 1969-ųjų vasarą. Vieniša paauglė Evė parke pamato išskirtines
merginas – jos atrodo taip, lyg priklausytų kažkokiam kitam pasauliui, laisvos,
kitoniškos. Evė tiesiog nebegali atitraukti nuo jų akių ir išmesti iš galvos.
Susipažinusi su Suzana, mergina nejučia įtraukiama į charizmatiško lyderio
suburtą grupę, turinčią savitas taisykles.
Skamba
taip... meh. O iš tiesų knygą įkvėpė 1960-1970 m. egzistavęs Charles Manson
suburtas ir aktyviai veikęs kultas, vienijęs apie 100 pasekėjų, ir aktorės Sharon
Tate žmogžudystė. Todėl pradžioje – apie tai.
Aš esu ypatingas.
Aš nesu toks, kaip eiliniai kaliniai. Į kapus nusiunčiau penkis žmones.
Didžiąją dalį gyvenimo praleidau kalėjime. Aš esu labai pavojingas žmogus. –
Charles Manson
Parcast
Network kuriamoje tinklalaidėje „Cults“ pirmieji du epizodai pasakoja būtent
apie šį kultą. Dviejų valandų klausinys (nors rekomenduoju visą, į viską
pažvelgta iš psichologinės pusės, analizuojamos priežastys ir pan.) trumpiau: Charles
jau nuo pat mažens buvo problematiškas vaikas. Jo mama pagimdė jį anksti ir
visai nesirūpino, o kai berniukui buvo ketveri, ji pateko į kalėjimą. Vėliau
jis augo su dėdės šeima, kurioje patirdavo patyčias. Nesutariama, ar jis jau iš
prigimties buvo linkęs į tokią veiklą, ar prie to daug prisidėjo netinkamas
auklėjimas. Na, pavyzdžiui: mokykloje vaikai šaipydavosi iš Charles (tuo metu
jam buvo penkeri), kad jo mama sėdi kalėjime, todėl vieną tokią dieną berniukas
grįžo namo verkdamas. Tai pamatęs dėdė buvo pasibjaurėjęs ir kitą dieną vaiką į
mokyklą išsiuntė aprengtą suknele – mat ašaros tik mergaitėms, vyras turi
pastovėti pats už save. Maždaug galite įsivaizduoti, kokia tai patirtis buvo
mažam vaikui. Ir ji nebuvo vienetinis atvejis. Taigi, jau nuo mažens Charles
siekė būti dėmesio centre, buvo patologinis melagis, dėl paties sukeltų
problemų kaltindavo kitus, buvo impulsyvus, gebėjo manipuliuoti kitais (vėliau
būtent tai ir leido jam suburti apie save tiek pasekėjų). Vėliau buvo dar
blogiau – paauglystėje buvo išsiųstas į itin griežto režimo berniukų mokyklą,
kurioje galimai buvo išprievartautas ir kentėjo nuo potrauminio streso
sindromo, dėl vagysčių buvo įkalintas. Kai pagaliau buvo išleistas iš įkalinimo
įstaigos, gyveno su močiute, kuri buvo uoli krikščionė ir Bibliją aiškindavosi
tiesiogiai. Charles taip pat pradėjo lankyti bažnyčią, kurioje pradėjo rinkti
idėjas savo būsimam kultui. Vienos iš pagrindinių – kad moterys privalo
besąlygiškai paklusti vyrams bei atsisakyti savasties. Kultą pavadino „Mansono
šeima“ (ar tiesiog Šeima). Joje jis nurodinėjo, kas su kuo gali miegoti,
pasekėjams nuolat trūko maisto, tad jo ieškodavo konteineriuose arba
vagiliaudavo. Kaip nariai apskritai sekė paskui tokį žmogų? Charles sugebėjo
būti tuo, ko tuo metu reikėjo „aukai“. Geru, užjaučiančiu, mylinčiu, savo
bendruomenės idėjas pristatė kaip laisvę nuo materialistinio pasaulio, gyveno
nesuvaržytą hipių gyvenimą. Kulte buvo paplitęs įvairių narkotinių medžiagų,
ypač LSD, vartojimas. Taip pat lyderis įtikino narius, kad žmonija artėja prie
apokaliptinio rasių karo, ir tik Šeima gali išlikti, jei tik seks paskui jį –
išlikusieji galės valdyti menkesnius už save afroamerikiečius ir turės visą
valdžią savo rankose. Žodžiu... Kultas ėjo link susinaikinimo, kai dvi dienas
iš eilės buvo įvykdytos žmogžudystės, kurias atliko, žinoma, ne pats Charles –
jis įtikino savo ištikimiausius sekėjus, kad nužudyti tam tikrus asmenis yra jų
pačių idėja. Bet gal, Paulina, jau papasakok ką nors ir apie knygą, - šaukiate
jūs. Man atrodo svarbu suprasti, kiek komplikuota ši tikra istorija. Ir
papasakojau aš čia jums tik gėlytes, kaip sakoma. Vien faktas, kad toks kultas
iš tikrųjų egzistavo, o pats Charles kalėjime mirė tik 2017 m., gerokai
pašiurpina. Žinoma, knygos pradžioje autorė perspėja, kad bet koks vardų ir
vietų sutapimas yra išgalvotas, na, bet... Taip, vardai pakeisti, bet faktai
lieka faktais. Kodėl kalbu apie Charles, kai knyga vadinasi „Merginos“? Todėl,
kad merginos buvo tik įrankis, o iš esmės tai buvo vieno žmogaus kultas. Ir tas
žmogus buvo Charles.
Jis šitai sugebėjo.
Keistis, kad atitiktų norimą asmenį, - panašiai kaip vanduo, įgaunantis formą
bet kokio indo, į kurį yra įpiltas.
Knyga
šiaip jau skirta jaunuoliams. Autorė tikrai puikiai įsigilinusi į paauglių
savijautą. Evė, pagrindinė veikėja ir visos istorijos pasakotoja, gyvena su
mama, kuri po skyrybų su tėčiu leidžiasi į abejotinas savęs paieškas, namo
parsiveda įvairius draugužius. Moteris Evę mato kaip vis dar mažą mielą
mergaitę, nors šiai jau įdomūs paauglių užsiėmimai. Niekuo neišsiskirianti
mergina jaučiasi be galo vieniša, nors ir turi geriausią draugę. Tas vienišumas
iš puslapių tiesiog smelkiasi į kiekvieną skaitytojo smegenų kertelę. Bet koks
siekis, kad tave pastebėtų, kad atkreiptų dėmesį, noras būti mylima ir turėti,
ką mylėti. Vaikas, paauglys ar suaugęs – visi, gal kartais net nesąmoningai,
siekiame šiltesnio dėmesio, atsako iš kitų, norime būti matomi.
Laukiau, kad man
kas nors pasakytų, kas manyje puiku. <...> Visas tas laikas, kurį aš
skyriau pasiruošimui ir straipsniams, mokantiems mane gyvenimo, iš tiesų buvo
tik laukiamasis, kuriame trainiojausi, kad būčiau pastebėta – savo ruožtu
vaikinai tą patį laiką skyrė tapti savimi.
Realiame
gyvenime Charles į kultą viliojo būtent tokius žmones – pažeidžiamus emociškai,
ieškančius užuovėjos, ir jis galėjo tai suteikti. Tai atsispindi ir knygoje.
Evė, ieškanti šiltesnių jausmų ir bendruomeniškumo jausmo, yra ideali „auka“.
Patikėjusi visomis kalbomis apie meilę vienas kitam ir apakinta to, kaip
laisvai ir nepriklausomai (paradoksas, tiesą sakant) elgiasi jos pastebėtos merginos,
ji pati siekia buvimo su tais žmonėmis. Tai tarsi išsilaisvinimas iš sustyguoto
gyvenimo, sugebėjimas būti tuo, kuo norėtum būti, kokią norėtum, kad matytų
kiti. Ir pojūtis, kad esi kažkuo pranašesnis už kitus savo bendraamžius, kurie
net nenutuokia apie tokią bendruomenę.
Kadangi
jau anksčiau buvau susipažinusi, ką maždaug tenka ištverti toms merginoms,
kurios taip besąlygiškai garbina Charles (tiesa, knygoje jis pavadintas
Raselu), knyga TAIP nesukrėtė, bet skaityti vis tiek buvo pakankamai bjauru.
Tokios siaubingos manipuliacijos ir visiškas savosios tapatybės praradimas –
visas pasakojimas labai aiškiai parodo, kuo gali baigtis įsitraukimas į tokias,
pavadinkime, organizacijas. Realiai tas supratimas yra vienas vienintelis teigiamas
dalykas, ką galima gauti iš šios knygos. Visa kita slegia ir gerokai apsunkina.
Bet pasaulis juk nėra vien tik vaivorykštės ir vienaragiai, ar ne?
Nebuvo šalia
Konės, kuri sutramdytų mano erzulį, nebuvo nieko, tik vis ta pati nekintanti aš
– smaugianti pastovumu, stingdanti, į neviltį stumianti draugija.
Nepaisant
to, kad istorija tikrai įtraukianti ir įsimenanti, akis labai stipriai badė
vertimas. Ar, tiksliau, kai kurie žodžių pasirinkimai. Labai norėčiau tikėti,
kad būtent taip paaugliai kalbėjo 1969-ųjų Amerikoje, bet jaučiu, kad neturiu
tokių gerų saviįtaigos įgūdžių. Iš pradžių erzino žodis „įstanga“ – ar
paprastas ir visiems suprantamas žodis „pastangos“ jau buvo užimtas? Kai kurių
perliukų net nesistengiau įsiminti, na, bet besibaigiant knygai tai pasipylė...
Taip, skaitydama ne kokią tai mokslinę literatūrą, o paaugliams skirtą knygą,
turėjau lįsti į internetą ir ieškoti, ką reiškia kai kurie žodžiai. Kas
paaiškins man, ką reiškia „pašalinio žvilgsnio urbinamos įskalos“, tam siunčiu
virtualų medalį. Taip pat kam naudoti tokius žodžius, kaip kilvateris (jūrinis terminas), savęsp
(?), nuosklemba (techninis terminas)?
Gerai, vertėja išvertė, o kalbos redaktorius atostogavo ar jam pasirodė tiesiog
linksma palikti tokias nesąmones tekste? Jei vieną kartą – nieko tokio. Bet,
mano manymu, už akių kliūti tiek, kad vietomis trukdytų skaityti, neturėtų.
Nesunku
suprasti, kodėl knyga, vos tik pasirodžiusi, tapo bestseleriu ir buvo išversta
į daugelį kalbų. Intriguojanti istorija, tai, kad dalis jos visgi yra tikra...
O taip pat ir savęs paieškos sudėtingame amžiuje, ir, svarbiausia, padariniai,
kas iš viso to gali išeiti. Susimąstyti priverčia, kokio amžiaus bebūtumėte
(tikriausiai kuo vyresnis, tuo labiau). Ar paaugliai tikrai yra nesuprasti, ar
suaugusieji tiesiog nesistengia jų suprasti? Kiek pačių suaugusiųjų, o
ypatingai tėvų, pavyzdys, gali sudaryti sąlygas norui išbandyti kažką tokio,
kas galėtų šokiruoti? Kur yra žmogaus tikėjimo ribos? Ką mes galime padaryti
dėl kitų? Ar tikrai įmanoma taip pamiršti save ir tai, kas esi? Ar verta įtikti
sau, ar stengtis dėl kitų? Kyla įvairiausių klausimų. Tik atsakymų, bijau,
knygos nepateiks – teks ieškoti patiems.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą